Tartalomjegyzék
A cikk elolvasása: 7 perc
Felhívni bennünket ajánlatért: 20 másodperc: +36 (70) 426-3106
Egyidős az emberiséggel
Az áprilist szeszélyes hónapnak szokták nevezni. A hónap elején még akár hó is eshet, de néhány hét alatt májusi melegbe is fordulhat. Ilyenkor elsősorban a wellness hotelek telnek meg, amelyek különböző akciókkal csábítják a vendégeket. Ezek a hotelek az év minden szakában azonos színvonalú szolgáltatást nyújtanak a fürdőzés lehetőségével. A télies időben a meleg termálvízben és a gőzölgő szaunában lehet relaxálni, de amint megérkezik a meleg, megnyílnak a napozásra alkalmas helyek, és a gyerekek a szabadtéri csúszdákat és a kis medencéket, valamint a játszóteret látogathatják.
A családok kedvelt pihenése ez, hiszen ilyenkor a háziasszonynak sem kell a konyhában rostokolnia. Jó alkalom ez a baráti társaságok összejövetelére is. A kényelmek mellett egyfajta stílusbemutatót is tartanak a hotelek. Aki az eleganciát keresi, az éppúgy megtalálja a maga kedvencét, mint azok, akik a vidékies, nyugodt hangulatot keresik. Korunk embere számára természetes az utazás és azzal összekapcsolódó vendéglátás. Szinte minden pénztárcához meg lehet találni a megfelelő helyszínt és szálláshelyet. A vendéglátás története egyidős az emberiséggel, de hosszú út vezetett a mai igazán kényelmes lehetőségekig.
Szokásjogtól az államközi szerződésig
A vendéglátás története ott kezdődött, amikor az első vadászközösségek meghívták egymást a tűzhöz, és közösen fogyasztották el a zsákmányt. Ennek a folyamán alakult ki lassan a vendégjog fogalma. Akit meghívtak a tűzhöz, azt nem volt ildomos fejbe kólintani, cserébe elvárható volt, hogy fordított esetben sem történik semmi atrocitás.
A vendégjog az ókor során rendkívül fontos, alaptényezővé vált, hiszen a kereskedők és a zarándokok nagy utakat tettek meg. Ezeket az utakat csak úgy lehetett biztonsággal tervezni, ha a pihenőpontokon az utazót tető és élelem várta. A vendégjog olyan fontossá vált, hogy az összekapcsolódott a vallással is. A legtöbb helyen szinte kötelezőnek volt mondható, hogy az utazónak szállást kell adni, még akkor is, ha az csak az csak az istálló szalmája. A fejlettebb kultúrákban a fürdés, és a kisebb útravaló csomagolása ugyancsak elvárt volt, mint ahogy az is, hogy a beteg utazót ápolni kell. A hosszú utakon előfordultak halálesetek, s ebben az esetben a szállásadónak kellet megadnia a végtisztességet.
Aki az ókori görögök földjén járt, az bizton számíthatott arra, hogy az utak mentén valamilyen fogadóra fog találni. Itt már iparszerűen folyt a vendéglátás, hiszen jelentős volt a kultikus helyekre zarándoklók száma. A legegyszerűbb pihenőhely az úgynevezett melegedő volt, ahol egy esőtől védett fekhely várta a fáradt utazót. Itt épültek meg az első nagyobb szálláshelyek, ahová már lovakat és kocsit is be lehetett állítani. A görögöknél kötötték az első vendégbaráti szerződéseket az egyes városállamok, s ennek mentén a polgárok nagy biztonsággal látogathatták meg egymást, ami a két városállam közötti kereskedelemnek is kedvezett.
Ókori Róma – a csúcsra járatott vendéglátás
Az ókori Róma olyan birodalommá nőtte ki magát, amely mindenben a csúcsra tört. A hadseregek számára épített nagyon profi utak arra is lehetőséget adtak, hogy azokon kereskedők vagy ókori turisták is közlekedjenek. Az utak mentén a legkülönfélébb szállás- és pihenőhelyek várták a fáradt utazót. Justinianus császárnak még arra is volt gondja, hogy az egyes vendéglátó típusok szolgáltatását rendeletileg megszabja. Ennek megfelelően a vendég tökéletesen biztos lehetett abban, hogy az egyes szállásfajtáknál milyen kiszolgálás várja. A legmagasabb színvonalat az úgynevezett mutatiók nyújtották, ahol több szoba és étterem várta a klienseket. Az éttermekben többen is étkezhettek egyszerre a hatalmas asztaloknál.
A mutatiók mellett egyéb éttermek, csapszékek álltak a vándorok rendelkezésére. Ez volt a római polgárok szabad mozgásának a biztosítéka. Az arisztokraták a mutatio mellett elsősorban a családi kapcsolataikat vetették be utazásuk során. Amikor csak tehették, a rokonaiknál szálltak meg, ahol megtalálták az otthonukban megszokott luxust.
Változások a középkorban
Az már szinte közhely, hogy a római birodalom bukása hanyatlást hozott. Így volt ez a vendéglátással is. Ahogy a régi utak a kapcsolatokkal együtt tönkrementek, s az utazások veszélyessé váltak, úgy szűntek meg a vendégfogadók is.
A korai középkorban a kolostorok nyújtottak védelmet az utazók számára. A szerzetesek igen sokat profitáltak a vendéglátásból, jutott adomány bőven az adott közösségnek. Külön az utazók számára épített szárnyban kis cellákban lehetett megpihenni, és az utazók együtt étkezhettek a szerzetesekkel. A régi világból a középkori városokban maradt fenn valami ezen a területen. A városi csapszékek között akadt olyan, amelynek emeletén szobákat lehetett kivenni. Bár a szobáknak eredetileg más célja volt, egy ősi szakma hölgyei szorgoskodtak azokban leginkább. A vendéglátás ott virult, ahol a polgárság is jelentősebb volt. Nem véletlen, hogy Firenzében voltak a legszínvonalasabb fogadók.
Az 1400-1500-as években a polgárság fejlődésével a vendéglátás is fejlődésnek indult, különösen a postaszolgálat, a postakocsik megjelenésével. Az utak mentén újra felbukkantak a fogadók. Ehhez az is kellett, hogy a közbiztonság jelentősen megnövekedjen. Az 1600-as években Franciaország volt a legerősebb hatalom. XIV. Lajos udvarában gyakorta rendeztek bálokat. A király egyik udvarmestere döntött úgy, hogy nyit egy színvonalas fogadót, amit hotelnek nevezett el. A szó alapját a hospes latin kifejezés adta, amely vendéget jelent. Az első hotel az úri közönséget célozta meg. A korra jellemző minden kényelemmel szerelték fel a szobákat. A kényelemes ágy mellett ülőgarnitúra, szekrények álltak a megszálltak rendelkezésére. A falakat selyemtapéta borította, a padlót pedig puha szőnyeg.
A hotel jó üzletnek bizonyult, és egyre többen fektették be tőkéjüket ilyen vállalkozásba. A 18. század végén épültek fel Európa nagyvárosaiban az első szállodák, s nyíltak meg az elegáns éttermek és kávéházak.
Modern idők felé
Az ipari forradalom a vendéglátás robbanásszerű fejlődésével járt. A közlekedésben a gőz, majd benzin által hajtott eszközök jelentősen lecsökkentették az utazási időt. A vonat megjelenése nagy tömegeket volt képes elszállítani viszonylag rövid idő alatt nagy távolságokra. A tengeren ugyanez a hajózásban zajlott le. Az utazás mindennapossá vált, így aztán egyetlen város sem engedhette meg magának, hogy ne építsen hoteleket. Az első luxushotelt Bostonban építették fel 1829-ben, amelyben hamarosan megjelent a folyóvíz, majd az elektromos áram. Bostont aztán követték mások is. A 19. század második felében születtek meg olyan híres szállodaláncok, mint a Ritz, a Carlton vagy a Belvedere.
A szállodák egymással versengtek abban, hogy milyen különleges szolgáltatást tudnak nyújtani, s igyekeztek a technika valamennyi vívmányával felszerelni. Az első vízvezetékes szobákkal ellátott hotel 1834-ben nyitotta meg a kapuit, míg a liftek első generációját az 1850-es évek közepén szerelték be. A lift lehetőséget adott a szállodák felfelé terjeszkedésére, s ekkor építették meg az első sokemeletes hoteleket. A század végén pedig a kedves vendég már telefonon kérhette a recepciótól a reggelijét a szobájába.
Amikor az 1920-as években megjelentek a gépkocsik, akkor a vendéglátóipar tovább bővült. Az utak mentén megjelentek a motelek és a panziók.
Korunk alapvető szolgáltatásai
A vendéglátásban az elmúlt fél évszázad során jelentős fejlődés ment végbe. Bevezettek szetenderdeket, amelyek alapján a különböző vendéglátóhelyeket osztályokba és kategóriákba sorolták, így a vendéget nem érheti meglepetés. Ma már az elegáns hotelektől a falusi turizmus vendégházáig olyan alapvető szolgáltatások állnak rendelkezésre, mint a légkondicionálás, a külön fürdő és angol vécé, a színes, többcsatornás televízió, a hűtőszekrény és természetesen az internet. Ezek bevezetése mindig a szállodák felől érkezik, s néhány év alatt a kisebb szállások esetében is természetessé válik.
A fejlődés bizonyára folytatódni fog, s egyre szélesebb lesz a szállásadók szolgáltatása. Várható, hogy az informatika a vendéglátóhelyek okosodását hozhatja el, s talán még olyan szolgáltatásokét, amelyekről ma még nem is álmodunk.