A cikk elolvasása: 6 perc

Felhívni bennünket ajánlatért: 20 másodperc (06 1 780-2760)

Amióta feltalálták a gépkocsit, azóta jelent problémát a tárolása.

Áldás és átok – autó a neved!

Amióta feltalálták a gépkocsit, azóta jelent problémát a tárolása. Már a korai időkben is gondot jelentett, hogy egy igazi vagyontárgyat a ház előtti utcán parkoljanak le, kitéve az idegen kezeknek. Ahogy nőtt az életszínvonal, úgy növekedett a gépkocsik tömege, és úgy vált egyre értékesebbé egy olyan hely, ahol az autó védetten pihenhet a gazdájával együtt. 

Akinek kertes háza volt, hamar felismerte, hogy egy garázsra is szüksége lesz, s eleinte mindenki olyan épületet készített a kocsijának, amilyet csak akart. Aki pedig nem akart a problémára nagy energiát vagy pénzt fordítani, egyszerűen csak a kerítése belső oldalára pakolta a járművét. Manapság sem kötelező minden kertes házhoz garázst építeni, de az már alapvető előírás, hogy legalább egy gépkocsi tárolására alkalmas helyet ki kell alakítani a telken. 

Ebből az előírásból is látszik, hogy a szekrényméretű autók tömeges megjelenése milyen problémákat indukál, főként a nagyvárosokban. Ráadásul a városok zöme a régi évszázadokban nőtt ki a földből, amikor legfeljebb lovas kocsik döcögtek végig a földutakon. Ugyan manapság már minden új épületnél kötelező garázst is építeni, de Magyarországon ennek is csak pár évtizedes hagyománya van.   

Akinek kertes háza volt, hamar felismerte, hogy egy garázsra is szüksége lesz.

Építsünk egy garázst!

Egy igazán jól megépített garázs pontosan annyiba kerül, mintha egy mini házat építenénk. Ezért jól meg kell fontolni, hogy az egyszerű, vagy fedett beálló helyett garázst akarunk-e építeni. A garázsokat sok esetben együtt tervezik a házakkal, és ugyanazokat a gépészeti forrásokat fogja megkapni, mint a ház egésze. Amennyiben a ház szerves részéhez tartozik, akkor ugyanúgy le kell szigetelni, mint a teljes épületet, meg kell kapnia a vakolást stb. Ezért nem meglepő, ha négyzetméterében ugyanazzal a költséggel számolunk, mint a ház esetében.   

Amennyiben a háztól különálló zárt garázst építtetünk, akkor is ügyelni kell a fagy elleni védelemre. Le kell legalább betonozni az aljzatot, mégpedig úgy, hogy vízzáró réteggel is megóvjuk az épületet. A garázskapu nyitott állapotban ugyan elegendő fényt enged be a garázs belsejébe, de a villanyvilágítás nem spórolható meg. Nem árt, ha legalább a garázs egyik oldalfalán is elhelyezünk egy akkora ablakot, amelyen elegendő természetes fény érkezik be. Ha már belevágtunk a garázs építésébe, nem érdemes fél úton megállni, hanem fűtötté kell tenni. Ez is hozzájárul a teljes ingatlan értékéhez, ugyanakkor növeli az építés költségeit is.    

Amennyiben a háztól különálló zárt garázst építtetünk, akkor is ügyelni kell a fagy elleni védelemre, ezért le kell legalább betonozni az aljzatot.

További plusz funkciót jelent az automatikus garázskapu, amely gombnyomásra felnyílik, és a világítás is működésbe lép egy időben a garázs előtt és bent is. Ezek a funkciók nagyon kényelmesek tudnak lenni zápor vagy hóesés idején, mivel nem kell kiszállnunk a kocsiból ahhoz, hogy beálljunk, s nem ázunk a művelet közben bőrig.       

Bele kell számítani továbbá a költségekbe az a kaput, amelyen át a telekre jutunk, valamint a gépkocsi feljárót. Ez akkor tökéletes, ha némi megvilágítással is segíti a navigálást. Ide elegendőek lehetnek akár a napelemes, földbe szúrható kis lámpások.     

Méretek, terek, előírások garázs esetében

Még megfelelő tőke esetén sem felejthetjük el, hogy a garázs olyan, mint egy önálló épület, ezért nagyon gondosan kell megtervezni azt. Különösen igaz ez, ha több gépjármű számára szeretnénk kialakítani állomáshelyet. Az ilyen garázsoknál arra kell ügyelni, hogy a járművek kényelmesen elférjenek egymás mellett, s nyitott ajtaik ne érintkezzenek egymással. Ezzel elkerülhetjük a rányitásos sérüléseket.  

Ha több gépjármű számára szeretnénk kialakítani a garázst, akor különösen nagy gonddal kell azt megtervezni.

Az átlagos gépkocsi méretére vonatkozóan rendelkezésünkre áll egy kormányrendelet, amely szerint ez 4,8 x 1,8 méter. Ebből a számból kiindulva tervezhetjük a több beállós garázsunkat, de meghatározhatjuk a minimális garázsméretet is. A minimális méret 5×2,7 méter lesz, hogy ki tudjunk kényelemesen szállni a kocsinkból. A kétállásos pedig minimum 5×5,1 méter lesz, bár jobb, ha kényelmes ráhagyással tervezünk. A nagyobb garázsban elférnek az évszakos gumik, a különböző kellékek és fogyócikkek, amelyekre egy autósnak bármikor szüksége lehet.        

A garázs tehát viszonylag elég jelentős területet tud elvenni a ház telkétől, ezért nagyon sokan a ház pincéjében alakítják ki azt. Ez egyszerre több előnnyel tud járni: nem kell a gépészeti részeket külön kialakítani, zárt térben tudunk eljutni a kocsihoz, és sokkal több helye marad a kerti növényeknek és egyéb építményeknek. Amikor a ház tervezésénél törjük azon a fejünket, hogy legyen-e garázs a pinceszinten, nem árt tudni, hogy ha erre később kerítenénk sort, és nincs benne az alaptervben, akkor már építési engedélyre lesz szükségünk.    

A garázs viszonylag elég jelentős területet tud elvenni a ház telkétől, ezért nagyon sokan a ház pincéjében alakítják ki azt.

A házkapcsolatos garázs esetében ügyelnünk kell a kocsi feljáró méretére és meredekségére, valamint a feljáró és a járószint találkozásának szintkülönbségére. A nagy meredekséggel épített feljáró balesetveszélyes lehet, mert jegesedékor vagy ónos eső alkalmával nemcsak komoly erőpróbát jelenthet a kocsi kiállása, de a csúszásveszély is megnövekszik. Ügyelni kell a garázskapu szélességére is, érdemes nagyobb helyet hagyni a manőverezésre. Nagyon sok, horzsolásos sérülés a ki-beállásnál keletkezik, ha szűk a bejárat. 

Figyelni kell az érkezési szintkülönbségre, mivel az alacsonyabb alvázú autók felülhetnek a feljáróra, és az alváz súlyosan sérülhet. A pincébe épített garázsoknál körültekintően kell takarítanunk a felüljárót, ügyelve az akadályozó és csúszást elősegítő tényezőkre. A csúszásveszélyt a bordázatokba épített fűtőszálakkal kerülhetjük el, de ez a megoldás nem kevés pénzbe kerül.  

Figyelni kell az érkezési szintkülönbségre, mivel az alacsonyabb alvázú autók felülhetnek a feljáróra, és az alváz súlyosan sérülhet.

Hol van a garázs a legjobb helyen? 

Természetesen az a legkényelmesebb és legpraktikusabb, ha a garázst a ház utcai frontjához közel tudjuk kialakítani. Ne spóroljunk a garázshoz vezető úton, legyen az szilárd burkolatú, amely az időjárás viszontagságainak is ellenáll. Ha nincs ilyen kövezett utunk, akkor nem kell hozzá két-három beállás, és a kertünket úgy szétdúljuk, mintha vaddisznó konda vonult volna át rajta, és a nyomvályú folyamatosan mélyülni és nyílni fog. Célszerű azért is közel a behajtás helyéhez építeni a garázst, hogy nem kelljen havas időben nagy kijárási területen megtisztítani. Amennyiben mégis a ház hátsó frontjára tervezzük a garázst, akkor gondolnunk kell arra, hogy megfelelő helyünk legyen a kanyarodáshoz, ellenkező esetben a beállás nagyon macerás lesz. 

Alapvető ökölszabálynak mondható tehát, hogy könnyen, gyorsan, egyszerűen tudjuk a parkírozást megoldani. Ez az oka annak, hogy manapság már sokan tervezik az utcai frontra nézve a garázsukat. Korábban sokan idegenkedtek ettől a megoldástól, mert attól tartottak, hogy a ház frontját látványban megtöri az építmény. Mára azonban olyan egyedi garázskapukat gyártanak, amelyek a ház látványát és a teljes ingatlan összképét is új szintre emelik. Érdemes tehát a praktikumot és a látványt, valamint a méreteket okosan ötvözve megépíteni autónk pihenőhelyét.

Ne spóroljunk a garázshoz vezető úton, legyen az szilárd burkolatú, amely az időjárás viszontagságainak is ellenáll.

nyito-lefele-nyil-bibor